پیام خراسان

آخرين مطالب

حکومت طاهریان که بودند و چه کردند؟ گفتگو

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - طاهریان از تبار دهقانان خراسانی بودن و از فردی به نام طاهر پیدا شدند. آن ها اولین حکومتی از تبار ایرانیان بودن که بعد از اینکه اعراب به ایران حمله کردند، توانستند بار دیگر، نام ایران و ایرانی را روی کار بیاورند. طاهر بن حسین، یکی از سرداران مامون عباسی بود که در سال سوم هجری، توسط خود مامون به فرمانروایی خراسان رسید.
به گزارش بیتوته، طاهر توانست بر خلاف خوش خدمتی ها و ارادتی که به مامون عباسی داشت، راه را برای تشکیل یک حکومت مستقل ایرانی در خراسان باز کند و این سلسله را طاهریان بنامد. طاهریان، بلخ را پایتخت خودشان قرار داده بودن و حکم رانانی بسیار دلسوز نسبت به مردم بودند.
اهمیت طاهریان به عمران و آبادی و کشاورزی باعث شده بود که کشاورزان هم بتوانند در یک زندگی با را زندگی کنند. آن ها حکومتی بودن که امنیت را به خوبی در مرزهایشان برقرار میکردند و دائما در حال گسترده تر کردن مرزهای حکمرانی خود بودند.
در واقع می توانیم ادعا کنیم که طاهریان اولین سلسله ی ایرانی هستند که جانب خود حکمای عباسی برای حکمرانی بر بخش های مختلف ایران مانند خراسان، هندوستان، کرمان و گرگان و برخی از مناطق طبرستان، ری و همدان انتخاب شدند.
آن ها در حکومت بسیار هوشیارانه رفتار می کردند و حدود پنجاه سال توانستند بر خراسان فرمانروایی کنند و سپس به دلیل بی کفایتی آخرین پادشاه و فرمان روای طاهری، به دست یعقوب لیث، معدوم گشتند.

پیام خراسان

طاهریان از تبار دهقانان خراسانی بودند
چگونگی پیدایش حکومت طاهریان طاهر بن حسین، اولین کسی بود که جرقه ی پیدایش حکومت طاهریان را زد. او یکی از همراهان و سربازان مامون بود و در جنگ بین مامون و برادرش امین، برای مامون شمشیر می زد و توانست خدمت های زیادی را به این حاکم عباسی بکند. پس از اینکه جنگ بین امین و مامون تمام شد.
طاهر بن حسین مدتی را بر بغداد حکومت کرد و سپس به منصب رئیس نیروی نظامی بغداد رسید. مامون پس از اینکه بر برادرش موفق شد، پایتخت خلافت خود را از اصفهان به عراق برد و از آنجایی که طاهر بن حسین، موفقیت های زیادی را در تصرف عراق کسب کرده بود، توسط مامون به فرمانروایی خراسان رسید.
فرمانروایی طاهریان، تا سال ها مورد تایید خلفای عباسی بود و در عین حال به صورت مستقل ادامه می یافت. در واقع با اینکه خلفای طاهری، نام خلیفه ی عباسی را در خطبه های نماز می آورد و سالانه درصدی از خراج خراسان را به آن ها اختصاص می دادند، اما به آن ها اجازه ی دخالت در امور حکمرانی را هرگز ندادند.
البته لازم است بدانید که طاهر بن حسین، اولین حاکم طاهریان بود که در یک خطبه ی نماز، نام خلیفه نیاورد و پس از آن توسط ماموران خلیفه کشته شد. از آن پس طاهرین این سیاست را در پیش گرفتند تا بتوانند فرمانروایی خود را در خراسان حفظ نمایند. رقبای طاهریان را می توانیم علویان طبرستان در شمال و صفاریان بنامیم که صفاریان نهایتا توانستند بعد از سرنگونی این حکومت، جانشین آن ها بر خراسان شوند.
طاهریان بیشتر به چوگان، شطرنج و شکار می پرداختند و تحقیقات و مستندات حاکی از این است که آن ها ایرانی مسلمان شیعه بودند. یکی از داستان هایی که شیعه بودن اصالت طاهریان را تایید می کند این است که طاهر بن حسین در همان روزی که نام خلیفه را از خطبه انداخت، برای قاسم بن علی یکی از نوادگان امام سجاد(ع)، خطبه خواند.
اما در مقابل این موارد، دلایل مختلفی نیز هستند که نشان میدهند طاهریان، شیعه نیستند. یکی از پررنگ ترین این دلایل این است که بیان می کنند طاهریان در طول تاریخ حکومت خود، رفتار شایسته ای با قوم شیعه نداشتند. با تمام این تفاسیر، طاهریان ایرانی هایی بودن که به خوبی از پس حکمرانی خراسان و سایر مناطق تحت تصرف شان، بر می آمدند.

پیام خراسان

طاهر بن حسین، اولین کسی بود که جرقه ی پیدایش حکومت طاهریان را زد
معرفی حاکمان طاهریان همان طور که از ابتدای مقاله نیز چندین بار بیان کردیم، اولین خلیفه طاهریان، طاهر بن حسین نام داشت که به دلیل خوش خدمتی ها و جنگ آوری هایش در رکاب مامون، به این منصب دست پیدا کرد. او توانست دو سال به این حکومت خدمت کند و پس از اینکه برای استقلال بیشتر از بیان نام خلیفه در خطبه، سرباز زد، با خوراندن زهر کشته شد.
بنابراین سال های 205 تا 207 را می توانیم سال های خلافت طاهر بن حسین بنامیم. پس از او به ترتیب طلحه بن طاهر (207-213)، عبدالله بن طاهر (213-230)، طاهر بن عبدالله (230-248) و محمد بن طاهر (248-259) بر طاهریان حکم رانی کردند که معروف ترین آن ها عبدالله بن طاهر بود. او مردی دانا و آگاه بود و سیاست های او برای حفظ حکومت طاهریان، بسیار مفید و نتیجه بخش رخ مینمود.
عبدالله بن طاهر فردی دانشمند بود و بخاطر اهمیتی که برای کشاورزی قائل بود، دستور داد تا کتابی در رابطه با راه و روش های نگهداری از قنات ها برای کشاورزی بنویسند. علاوه بر این، او برای اینکه بتواند نیشابور را آباد کند، زحمت های زیادی کشید و دانشمندان، شاعران و نویسندگان ایرانی زیادی را در دربار خود می پذیرفت. در واقع تنها حاکم خراسان که توانسته بود با دادگری و دانایی خاصی، حکومت طاهریان را برای سال ها پابرجا نگه دارد، او بود.

پیام خراسان

طاهریان از همان ابتدای حکمرانی، مخالفت های داخلی و خارجی زیادی داشتند
انهدام طاهریان طاهریان از همان ابتدای حکمرانی، مخالفت های داخلی و خارجی زیادی داشتند و گاهی اوقات سرنخ حل مشکلات و اختلافات مختلف از دست آن ها خارج می شد و دلیل این موضوع هم چیزی نبود جز گسترده و وسیع بودن، قلمرو خلافت آن ها!
مهم ترین قسمتی که از قلمرو طاهریان همیشه با مشکل مواجه می شد، طبرستان بود. این منطقه به دلیل موقعیت اقلیمی که داشت، حکم رانان محلی مربوط به خود را دارا بود و این حکم رانان از تسلط هر گونه قدرت خارجی بر این منطقه، جلوگیری می کردند.
علاوه بر این، طاهریان با دو قیام بسیار مهم بزرگ مواجه بودن که قیام مازیار و قیام طرفداران حسین بن زید نام داشت و این موضوعات باعث شد تا حواس حکومت به این مناطق به نسبت سایر موضوعات موجود، بیشتر جمع باشد. آشوب های سیستان از یک طرف و نالایق بودن حکمرانان بخش های مختلف حکومت از طرف دیگر باعث شد تا دشمنان و خصم های قدیمی و جدید بتوانند بر طاهریان مستولی شوند و آن ها را از یکدیگر بپاشند.
محمد بن طاهر، نالایق ترین پادشاهی بود که آخرین پادشاه طاهریان نیز نام گرفت. بی تدبیری ها و بی لیاقتی های او باعث شد تا خشم مردم روز به روز نسبت به حکومت طاهریان افزایش پیدا کند. چرا که او قادر نبود تا برای حکمرانی بخش های مختلف منطقه ی خود، افراد لایق را انتخاب کند و همین موضوع باعث می شد تا از قدرت خود حکومت طاهریان کم کم کاسته شود و نهایتا یعقوب لیث توانست با زندانی کردن محمد بن یعقوب، حکومت طاهریان را از بین ببرد.
البته سران و خاندان طاهریان بارها و بارها خواستند و تلاش کردند که بار دیگر این حکومت را روی کار بیاورند، اما تلاش های آن ها دیگر فایده ای نداشت وجود قدرت های جدیدی همچون صفاریان و سامانیان، مانع از عرض اندام دوباره ی طاهریان شد.
کانال عصر ایران در تلگرام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/670612/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سیر حرکت امام رضا (ع) از مدینه تا خراسان به روایت تاریخ

مخبر: جبران خسارات سیل به مردم، اولویت مسئولان استانی و وزارتخانه‌ها است

دهه فجر نماد رشادت ملت ایران در برابر استکبار جهانی است

خراسان جنوبی رتبه دوم نرخ ولادت کشوری را حفظ کرد

364 کیلومتر از راه های خراسان شمالی رسوب برداری شد

ماهانه 140 پرونده به هر قاضی در مرکزی ارجاع می شود

اخذ مجوز رشته پرستاری داخلی _ جراحی مقطع ارشد در دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی

خوزستان میراث دار مسیری پر رمز و راز از گذشتگان تا امروز+فیلم

اجرای طرح‌های بهره‌وری در اراضی مجهز به سیستم‌های نوین آبیاری کشاورزی در خراسان شمالی

ثبت یک لحظه تلخ؛ سیل خراسان رضوی به گله گوسفند هم رحم نکرد (فیلم)

بازدید گردشگران آلمانی و بلژیکی از برج تاریخی رادکان شهرستان چناران

تکرار قهرمانی پاراتکواندوکاران این بار در ویتنام

پویش مشهد مهربان مصداقی از مشارکت مردمی در امور اجتماعی و الگویی برای سایر شهرهاست

اختصاص اعتبارات لازم برای منازل آسیب دیده از سیل خراسان رضوی

اختصاص اعتبار برای منازل آسیب دیده از سیل خراسان رضوی

توزیع 10 هزار مکمل پیش بارداری در مراکز خدمات جامع سلامت زیر پوشش شهرستان فیروزه

صدور شناسنامه برای 3 قلو‌های فیروزه

بررسی مطبوعات روز/ سیل درکمین تهران؟

بیش از 400 هزار رأس دام در خراسان رضوی تحت پوشش بیمه هستند

آخرین وضعیت شهر مشهد | 17 مسیر روستایی مسدود است | بارندگی دیروز مشابه چهارشنبه بود

زوج دلتنگی فوتبال ایران ؛ کسانی که از اروپا برای کمک به تیم سرزمین پدری‌شان آمدند!

شناسایی 150 نقطه مستعد آتش سوزی در لرستان

رشد 70 درصدی میراث فرهنگی تربت حیدریه در شاخص‌های 31 گانه

یک لحظه تلخ؛ سیل مشهد یک گله بزرگ گوسفندان را با خود برد | فیلم

مصحف مشهد رضوی در سی و سومین نمایشگاه بین المللی قطر ؛ پیام استاد دانشگاه پرینستون / سخنرانی عضو فرهنگستان علوم در نمایشگاه

سیل کلات در 50 سال گذشته بی سابقه بوده است

برقراری خط انتقال آب آشامیدنی بخش «شامکان» ششتمد

رونمایی ازسکه ولایتعهدی امام رضا (ع) در مشهد

زیرپوشش بیمه ای400 هزار رأس دام در خراسان رضوی

مجموعه اقدامات پیشگیرانه از بیماری تب کریمه کنگو در شهرستان گناباد

خبر خوش درباره جبران خسارت‌های سیل مشهد

آموزش چهره به چهره روستائیان درباره راههای پیشگیری و سرایت بیماری هاری

خیرین سبزواری برای ساخت دانشکده تازه مصوب شده دندانپزشکی پای کار آمدند

عقب ماندگی حمل و نقل ریلی در سهمیه جابجایی بار و مسافر

حکومت طالبان بار دیگر خواستار واگذاری کرسی سازمان ملل شد

ادامه سریال بدقولی‌های کنداکتوری این بار با یک سریال تکراری!

نگاه عدالت‌محور فرهنگی و نگاه استانی و منطقه ای در عملیات فرهنگی محقق شد

کتاب «محصولات دانش‌بنیان حوزه ساخت و ساز» منتشر شد

مصحف مشهد رضوی در سی و سومین نمایشگاه بین المللی قطر / سخنرانی عضو فرهنگستان علوم در نمایشگاه بین المللی کتاب قطر

چه تفاوتی میان روانشناسی «یونگ» و «فروید» وجود دارد؟

رئیس صداوسیما: ما به کتاب‌باز اکتفا نمی‌کنیم

تداوم ثبات در بازار ارز

جبران خسارت سیل‌زدگان اولویت اصلی مسئولان است

تصاویر غم‌انگیز از محله سیدی مشهد پس از سیل

خراسان جنوبی رتبه هفدهم اهدای عضو در کشور

خراسان شمالی جوانترین استان کشور

آفت‌کشی جنگل‌های بلوط چگنی در انتظار بالگرد

دستور مخبر برای جبران خسارات سیل‌زدگان خراسان رضوی

ببینید | ویدیوی کامل از ایجاد یک زنجیره انسانی برای نجات پاکبانی در مشهد

میزان بارندگی در قوچان 39 درصد افزایش داشته است