پیام خراسان

آخرين مطالب

گندمی:شوراها تحت فشار اقلیتی تمامیت‌خواه قرار گرفته‌اند اجتماعي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر مشهد گفت: شوراها تحت فشار اقلیتی تمامیت‌خواه قرار گرفته‌اند.
به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، بتول گندمی امروز در نطق پیش از دستور سی‌وششمین جلسه علنی پنجمین دوره شورای اسلامی شهر مشهد که در تالار شهر برگزار شد، ضمن اشاره به حادثه تروریستی اهواز اظهار کرد: امیدواریم نهادهای مرتبط با قدرت و شهامت، مانند همیشه، با این دست اقدامات خرابکارانه برخورد کرده و آرامش و امنیت همیشگی کشورمان، همچنان پایدار باقی باشد.
وی عنوان کرد: اباعبدالله الحسین، شهید راه آزادی و شهید حریت است. امیدوارم مدیران شهری و نهادهای دولتی و عمومی شهر تلاش کنند این بعد ارزشمند حماسه عاشورا بیش از پیش در شهرمان جلوه گری کند و همانطور که بر مناسک عاشورایی پایبندی داریم، محتوای عزاداری‌هایمان هم غنای لازم را داشته باشد.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر مشهد ضمن اشاره به بازگشایی مدارس گفت: اگر نگاه دقیق‌تری به مسئله مدرسه و تدریس داشته باشیم، سال‌هاست که در بر پاشنه یک سیاق از علم آموزی چرخیده است. درس های تئوریک همراه با فقر امکانات آموزشی، دور از فضاهای آزمایشگاهی، فارغ از میدان و بیشتر در چارچوب کلاس درس و در پایان، دور از علوم و فنون روز داریم. دانش آموز امروز ما، ریاضی، فیزیک، شیمی، ادبیات و چندین درس دیگر را می خواند اما وقتی 18 ساله شد، برای حضور در بازار کار آمادگی ندارد. زیرا چیزی نیاموخته که به درد زندگی‌اش بخورد. در مدرسه نفهمیده که چه استعدادی دارد.نظام آموزشی ما اشکال دارد و آن بی توجهی به استعداد دانش آموزان است. اشکال اما فقط در مدیران امروز و دیروز آموزش و پرورش نیست. 
گندمی با تاکید بر اینکه «راه ومسیر درست زندگی کردن تنها از دانشگاه نمی گذرد»، گفت: آموزش و پرورش کشور که باید نقشی بی دلیل را در ترویج اخلاق، توسعه انسان متعالی و گسترش عدالت اجتماعی ایفا نماید به دلیل افزایش نابرابری‌های آموزشی ناشی از سیاستگذاری‌های نادرست و چندگونگی مدارس و از سوی دیگر فقدان برنامه‌های اصیل و سازگار با موازین جوامع مدرن و انسانی و نیز تمرکز بر فعالیت‌های حاشیه‌ای و کمی نگری، در حال از دست دادن اثرگذاری مثبت خود می باشد باید برنامه‌ریزان و مسئولان قبل از انکه دیر شود با تدوین دکترین تعیم و تربیت عقلانی آموزش و پرورش را به مسیر اصلی و اثربخش خود بازگرداند.
وی عدم توجه به تامین منابع مالی دستگاه تعلیم و تربیت به ویژه آموزش و پرورش را از چالش‌های جدی دانست و ادامه داد: متاسفانه از سوی مجلس و دولت عزمی برای اصلاح و بهبود این موضوع دیده نمی‌شود.امروز ارتقا وضعیت معیشتی فرهنگیان شاغل به انتظار آنان از حذف زیر خط فقر تقلیل پیدا کرده و برای بازنشستگان فرهنگی این موضوع به یک آرزو مبدل گردیده است. برای برون رفت در مرحله نخست حاکمیت باید قبل از شعار و ندای اصلاح در پی عمل موثر باشد و در کنار اولویت بخشی به منافع ملی، حقوق معلمان را در صدر اولویت‌های خود قرار داده و به جای برخورد با فعالین صنفی جامعه فرهنگی به نظرات و مطالبه آنان همت گمارد.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر مشهد عنوان کرد: آموزش و پرورش ما درگیر مسئله مهمی به‌ نام کالایی شدن آموزش است. مؤسسات و افراد زیادی در خارج از بدنه رسمی نظام آموزشی ما فعال هستند و به ارائه خدمات آموزشی می‌پردازند. برخلاف عده‌ای اشکال را در جایی غیر از نظارت کم وزارت آموزش و پرورش می‌بینم. معتقدم کیفیت ارائه محصول آموزشی توسط وزارت مربوطه باید متحول شده و در یک فضای آزاد رقابتی، کالایی بهتر از وعده‌های دروغین برخی سودجویان ارائه شود. آنجاست که می‌توان به نظام آموزشی کشور بالید و دانش آموز را تحت مدیریت واحده وزارت آموزش و پرورش تربیت کرد.
گندمی در خصوص شوراها اظهار کرد: فصل هفتم قانون اساسی، به روشنی بر جایگاه شورا تاکید کرده است. یادمان نمی‌رود در سال 77 که اولین انتخابات شورای‌های اسلامی شهر و روستا برگزار شد، چه هجمه‌هایی علیه این نهاد تقنینی و نظارتی در مدیریت شهری انجام شد. اگر نبود اراده دولت اصلاحات در آن دوران و همچنین حمایت رهبر معظم انقلاب در آن مقطع از نهاد شوراها تبعاً، امروز شاهد 20 ساله شدن نهاد شورا در جمهوری اسلامی نبودیم.
شوراها تحت فشار اقلیتی تمامیت‌خواه قرار گرفته‌اند
وی با بیان اینکه «شوراها یکی از دموکراتیک‌ترین نهادهای نظام ماست»، ادامه داد: منتخبین مردم در شوراها، نزدیک‎ترین منتخبین به مردم در شهرها و روستاها هستند. افتخار نظام به شوراها به این است که از دل مردم برخاسته‌اند و چون مرجع احراز عدم صلاحیت کاندیداها مراجع قانونی است، افراد منتخب به گفتمان و رفتار مردم نزدیک‌ است و از سلایق سیاسی مختلف در این نهاد حضور دارند.اما متاسفانه امروز نظام شورایی تحت فشار و حمله اقلیتی تمامیت خواه قرار گرفته است آنان که در 29 اردیبهشت 96 پاسخ محکمی از مردم دریافت کردند، هدف این حملات ناکارآمد نشان دادن نظام شورایی است.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر مشهد تصریح کرد: عده ای با محدود سازی اختیارات و وظایف قانونی تلاش دارند شوراها را ناکارآمد و بی اثر نشان دهند و عده ای دیگر با بزرگ نمایی خطاهای اقلیتی اندک که در تمام ادوار نظام شورایی بوده و خواهد بود، در جمع بزرگ بیش از 200 هزار نفره نظام شورایی تلاش دارند امید و ایمان مردم به منتخبانشان را نابود کنند.
گندمی ادامه داد: نکته جالب این است که یک جریان سیاسی خاص در کشور در زمان دولت اصلاحات و در نیمه دوم دهه 70 به صراحت و با هجمه‌های فیزیکی و رسانه‌‎ای، در برابر تشکیل نهاد شورا ایستادند. با هر بهانه‌ای در دور اول شوراها به این نهاد تاختند و انتقاد کردند، اما همان‌ها از دوره دوم شورا به طور ویژه در شهر مشهد به صورت یکدست وارد شورای شهر شده و 14سال، به صورت مستمر و بی وقفه مدیریت شهر مشهد را بر عهده داشتند. این وضعیت به طور تقریبی در تهران و سایر کلان‌شهرها نیز برقرار بوده است. حال سوال است که اگر شورا، نهاد ناکارآمدی است چرا وارد آن شدید و اگر مفید است چرا در ابتدا در برابر تآسیس آن و اکنون در برابر آن موضع مخالفت و تضیف آن را دارید؟ این تناقض چگونه حل شدنی است؟
وی خاطر نشان کرد: با وجود حملاتی که به نظام شورایی می شود، نیاز شدیدی به مدیریت یکپارچه در شهرها احساس می‌شود. مدیریت اقتصاد شهر، فرهنگ شهر، بهداشت شهر، محیط زیست و گردشگری و چندین حوزه دیگر، چندپاره است. نظارت بر مدیریت کلیه ارکان شهر، باید در اختیار شوراها باشد. در بسیاری از کشورها، شهردار، مدیر سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و ... شهر است. در حالی که امروزه مدیریت شهری را به مدیریت حوزه خدمات شهری، و زیباسازی شهری، و ساخت و ساز تقلیل داده‌ایم. باید تلاش کنیم ظرفیت‌های مغفول مانده قانون اساسی باید احیا شده و اگر نیاز به تقنینات جدید است، اقدامات لازم صورت گیرد.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر مشهد با اشاره به اینکه «ما در شرایط پایدار و مناسبی شور را تحویل نگرفتیم»، گفت: 14 سال مدیریت شهری، در اختیار یک جناح بود. می‌توان در این دوران یک شهر را ساخت. ساختار گسترده یک نهاد عمومی را کوچکتر کرد، مخارج آن را کمتر کرد. تجلی حضور شهروندان را در مدیریت شهر، پررنگ‌تر کرد. اما واقعا چنین اتفاقی افتاده است؟، از همه افراد متخصص و چهره‌های منصف دعوت می‌کنم وضعیت شهرداری و شورای اسلامی شهر مشهد را درآغاز و پایان دوره اول شورا با وضعیت شهرداری و شورا در سه بعد از آن و زمان تحویل به لیست امید در سال 96 مقایسه کنند. آنها بگویند ما به لحاظ اقتصادی، عمرانی، منابع انسانی، درآمدی و غیره در حوزه شهری، چه تحویل دادیم و چه تحویل گرفتیم.
وی افزود: حال با چنین وضعیتی، برخی منتسبین به مدیریت سابق شورا و شهرداری، در فضای رسانه‌ای ، اعتراضاتی به سبک بهانه‌جویانه به شورا و شهرداری فعلی مطرح می‌کنند. این داغ را به کجا بریم که فردی که باید خود، پاسخگوی کارنامه و عملکرد خود باشد، امروز مدعی شده است.هیچ کس متعرض چنین افرادی نمی‌شود. در دوران آنها که ما هیچ رسانه‌ای نداشتیم. فضای رسانه‌ای هم کاملا در اختیار آنها قرار داشت.
گندمی خاطر نشان کرد: در سال 92، بودجه شهرداری مشهد 9534 میلیارد تومان تصویب شده بود. حال ببینید تورم در سال‌های 92 تا 97 چگونه بوده است. باورکردنی نیست که وقتی شاخص قیمت مصرف‌کننده یعنی معیار محاسبه تورم طبق گزارش بانک مرکزی، از سال 92 تا مرداد 97 به میزان 89 درصد رشد کرده بودجه امسال شهرداری با وجود تورم 88 درصدی قیمت‌ها طی 5 سال گذشته، 18 درصد کاهش یافته است. یعنی ما با وجود گذشت 5 سال از سال 92 و گرانی‌هایی که همیشه داشته‌ایم، باید شهر را 18 درصد ارزان‌تر از سال 92 و حتی 23 درصد، ارزان‌تر از سال 95 مدیریت کنیم. اگر می‌شود با چنین بودجه‌ای شهرداری را مدیریت کرد، چرا عزیزانی که در دوره گذشته، مدیریت شهری را بر عهده داشتند حاضر نشدند با بودجه‌ای مثل بودجه امسال ما، شهر را با هزینه ای کمتر و ارزان تر اداره کنند؟ حال فکر کنید که ما باید شهر را با بودجه‌ای مدیریت کنیم که بر اساس دلار 4000 تومانی بسته شده است در حالی‌ که امروز نرخ دلار در بازار آزاد، چیزی حدود 14500 تومان مبادله است. یعنی بودجه ما اگر سه برابر شود، تازه می‌شود بودجه واقعی ما در نیمه دوم سال 97. 
وی در خصوص کارنامه یک سال گذشته مدیریت شهری مشهد یادآور شد: در سال اول شورای پنجم 448 میلیارد تومان از مطالبات معوق پیمانکاران پرداخت شده است. در 6 ماه نخست سال جاری هم مبلغ 239 میلیارد تومان از مطالبات معوق پیمانکاران پرداخت شده است. 580 میلیارد تومان از مطالبات دولتی از دولت اخذ شده است که نسبت به سال قبل 340% رشد داشته است.
گندمی ادامه داد: در 6 ماه نخست سال جاری تمرکز بر پرداخت بدهی‌های کوتاه مدت بانکی بوده است و 49% بدهی‌های کوتاه مدت بانکی پرداخت شده است. سهم درآمدهای پایدار در سال 97 نسبت به سال گذشته به میزان 6 درصد رشد داشته است.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر مشهد اظهار کرد: در زمان آغاز به کار شورای پنجم تحقق روزشمار درآمد 42% بوده است که در پایان سال 96 به 76% افزایش یافت. این رقم در تاریخ 31/6/96 معادل 66% می باشد.تنها شهری که در سال گذشته موفق به انتشار اوراق مشارکت شد شهر مشهد بوده است.
گندمی با اشاره به اینکه «میزان رضایت کارکنان از خدمات رفاهی طی یک سال گذشته از 62% به 84% رسیده است»، تشریح کرد: در 35% ردیف‌های هزینه‌ای در عملکرد گذشته صرفه‌جوئی صورت پذیرفته است که معادل 7% بودجه است. این امر از طریق اصلاح فرایندها، شفافیت دربرگزاری مناقصات، استفاده از راهکارهای پیشنهادی کارکنان و شهروندان و دقت در رسیدگی به اسناد هزینه‌ای و صورت وضعیت‌ها بوده است.
وی با تاکید بر اینکه «امیدوارم با وحدت و یکپارچگی در قول و عمل، مشهد را آن طور که برازنده صاحب شهر، امام هشتم‌مان و شهروندان آن است، بسازیم»، گفت: این را باید تمام جریان‌های سیاسی شهر بپذیرند که مدیریت شهر بزرگ مشهد نیاز به نقد بی‌مهابا و بهانه‌گیری‌های حاشیه‌ساز ندارد. بلکه نقد همراه با راه حل است که ما را به سرمنزل مقصود می‌رساند.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/102866/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ثبت بیشترین بارش شبانه روز گذشته در بیرجند

راز لگد تاریخی کلینزمن: مقابل تراپاتونی گریه کردم!

اعزام 170 نفر به حج عمره پس از 9 سال

غیرتی که در خون غلتید

گزارش وزارت بهداشت درباره سرطان‌زایی سیگار‌های الکترونیک؛ زیر بار صدور مجوز نمی‌رویم

ماجرای قطع 40 اصله درخت در کجور نوشهر از زبان رئیس منابع طبیعی

معضل جدی مدیریت پسماند در گناباد

اعتبار ندادن بانک‌ها برای وام ازدواج این بار دغدغه زوج‌های جوان شد

سرلشکر سلامی با خانواده شهید حاجی‌رحیمی دیدار و گفت‌وگو کرد +عکس

ماجرای قطع 40 درخت در نوشهر

افشاگریِ وحیدِ نون‌خ: در چابهار چندین بار بیهوش شدیم

دومین زائرسرای ویژه محرومان کمیته امداد در مشهد بهره برداری شد

پنج پرواز فوق‌العاده در فرودگاه بجنورد برقرار شد

شعار سی‌وپنجمین نمایشگاه کتاب تهران پیام‌های مهمی دربر دارد/ پنجره‌ای گشوده به تمدن ایران زمین

آیا می‌توان اقتصادی به آفریقا سفر کرد؟

رقابت داوطلبان گروه علوم تجربی در نوبت اول کنکور 1403

کشف حدود 25 کیلوگرم مواد مخدر صنعتی در مرز دوغارون

1500 واحد مسکونی ویژه محرومان مشهد در حال ساخت است

کنکور داوطلبان گروه علوم تجربی در نوبت اول کنکور 1403 در حال برگزاری است

کشف حدود 25 کیلوگرم مواد مخدر صنعتی در تایباد

هواشناسی 1403/02/07؛ هشدار بارش‌های شدید در 5 استان

پتانسیل تحول حوزه صادرات خراسان رضوی با نمایشگاه اکسپو 2024

پاسخگویی مدیران استانداری خراسان رضوی به هم‌استانی‌ها در سامانه سامد

بازداشت 4 کنکوری متخلف؛ کنکور برای داوطلبان سیل‌زده تکرار می‌شود

خداوند در حادثه طبس، نصرت خود را آشکار کرد

زمینه‌سازان شهادت امام حسین (ع)

پاپیروس دو هزار ساله‌ای که احتمالا راز «آرامگاه افلاطون» را فاش می‌کند (+عکس)

«برمودا» همه رازها را افشا می‌کند حتی راز آقای مجری!

پیاده روی همگانی مردم بجنورد به مناسبت هفته سلامت

چرا زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی برابر با زیارت امام حسین (ع) است؟

اعزام 2 کاروان 85 نفره از کرمانشاه به حج عمره

وزارت بهداشت زیر بار صدور مجوز به سیگارهای الکترونیک نمی‌رود

آبشار دائمی «باران کوه»؛ طبیعتی جذاب برای تمامی فصول

اختصاص 100 قطعه زمین در بینالود به خانواده‌های دارای 4 فرزند

100 کودک مبتلا به اوتیسم در نیشابور شناسایی شدند

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

اینفوگرافی/ 6 نشانه پنهان ابتلا به فرسودگی شغلی

رونمایی از کتاب «هنر فرازان» در برج آزادی

تعطیلی یک کتابفروشی و آغاز غرفه‌سازی ناشران در نمایشگاه کتاب

شروع کار نمایشگاه کتاب بعد از شیوع کرونا نیازمند شجاعت بود

علت گرانی شدید قیمت پیاز

هواشناسی ایران1403/02/07؛هشدار بارش‌های شدید در 5 استان

برگزاری دوباره آزمون سراسری در خراسان جنوبی/ ثبت 4 تخلف در آزمون سراسری

نگاهی به سیلابی شدن روستای دره گزان بر اثر بارش باران + فیلم

وزیر کشور: ایران، محیای برگزاری دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی

افزایش ده درصدی مصرف برق در خراسان رضوی

وزیر کشور: ایران، محیای برگزاری دور دوم انتخابات مجلس

اجرای بیش از 2 هزار طرح اشتغالزایی بنیاد برکت در خراسان جنوبی

هواشناسی ایران/ هشدار بارش‌های شدید در 5 استان

مرزبانی ایران: 6 مرزبان خراسان جنوبی به کشور بازگشتند