پیام خراسان

آخرين مطالب

تنها دو درجه افزایش دمای زمین تا پایان حیات اجتماعي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - یک فعال محیط زیست گفت: دانشمندان به جهانیان هشدار داده‌اند که حتی دو درجه افزایش دما می‌تواند تبعاتی جبران‌ناپذیر برای زیست انسان به بار بیاورد و از تمام رهبران جهان خواسته که به کنوانسیون پاریس بیش از گذشته توجه کنند.
به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، محمد درویش در نشست نفس‌های به شماره افتاده که در محل آمفی‌تئاتر دانشکده منابع طبیعی برگزار شد، بیان کرد: بیانیه پایانی اجلاس سئول که هفته پیش با حضور نمایندگانی از 195 کشور جهان برگزار شده، غوغایی در جهان ایجاد کرده است. دانشمندان به جهانیان هشدار داده‌اند که حتی دو درجه افزایش دما می‌تواند تبعاتی جبران‌ناپذیر برای زیست انسان به بار بیاورد و از تمام رهبران جهان خواسته که به کنوانسیون پاریس بیش از گذشته توجه کنند.
وی ادامه داد: در ریز این گزارش عددها و آمارهایی داده شده که فوق العاده این آمارها تکان‌دهنده بود برای اولین‌بار در چنین سطحی این قبیل آمرها در دسترس عموم قرار گرفته است. برخی از این آمارها بر این دلالت دارد که اگر دمای کره زمین 1.5 درجه افایش پیدا کند، 90 درصد مرجان‌ها نابود خواهند شد و اگر دو درجه دما افزایش پیدا کند دیگر مرجان‌ها وجود نخواهد داشت. 
درویش تاکید کرد: اگر دما 1.5 درجه افزایش پیدا کند هر صدسال تابستانی خواهیم داشت که در شمالگان یخی وجود نخواهد داشت. اگر دما دو درجه افزایش پیدا کند هر ده سال یکبار چنین تابستانی تکرار خواهد کرد و این گزارش مبتنی بر شش هزار منبع و تحقیق علمی به دست آمده است. 
این فعال محیط زیست تصریح کرد: می‌خواهم بگویم که آستانه تحمل‌پذیری کره زمین تا چه حدی آسیب‌پذیر است و بایستی روی آن توجه کرد. در طول 100 سال گذشته 0.76 درجه دمای زمین افزایش پیدا کرده است و 2.9 تریلیون دلار خساراتی است که در اثر افزایش دما به اقتصاد جهانی در طی دهه‌های اخیر وارد شده است. 
وی افزود: با وجود این خسارات فردی مانند ترامپ چنین می‌گوید که در یک سال و نیم گذشته با خروج از کنوانسیون پچاریس توانستم 230 میلیارد دلار به اقتصاد آمریکا کمک کنم. در صورتی که تتنها دو طوفان گذشته در آمریکا 370 میلیارد دلار به آمریکا ضرر زده است.
درویش اظهار کرد: هفته گذشته دانشمندان در سئول اعالم کردند که اگر دمای کره زمین دو درجه افزایش پیدا کند، 10 سانتی‌متر سطح آب اقیانوس‌ها بالاتر می‌آید و یک میلیارد نفر بیشتر در معرض مهاجرت قرار می‌گیرند. در کشور خودمان اتفاقات ناخوشایندی اقتاده و وضعیت محیط زیست بسیار نگران‌کننده است.ما در یک جزیره جداافتاده‌ای نیستم و وضعیت محیط زیست بسیار اسف‌ناک است. همه جهان باید دست به دست هم بدهند تا وضعیت کره زمین بهبود پیدا کند.
این فعال محیط زیست خاطرنشان کرد: من برخی اوقات تاسف می‌خورم که در گروه‌های دانشجویی بیانیه‌های صادر می‌شود و به اینکه ایران بنا به معاهدات کنوانسیون پاریس عمل می‌کند، اعتراض می‌کنند. چرا آمریکا و روسیه از این توافق خارج می‌شوند، چرا ما خارج نمی‌شویم؟ ما منادی اخلاق هستیم، چراما مرتکب بی‌اخلاقی شویم؟ 
وی ادامه داد: ماجرا این است که ما ادعاهای بزرگی در 4 دهه گذشته کردیم و اکنون جهان ما را مناظره می‌کنند که آیا به ادعاهای خود عمل می‌کنیم یا خیر؟ 
درویش گفت: جرالد دایمون کتابی با عنوان فروپاشی نوشته است و تقریبا به تمام زبان‌های دنیا ترجمه شده است. دایمون اشاره می‌کند که فروپاشی یک مسئله بزرگی است و موضوعی با عنوان تخظی از زمین موجب از هم پاشیدگی تمدن‌ها شود و وضعیتی مانند کشورهای سومالی، وضعیت سایر کشورها در آینده شود.
وی اضافه کرد: دایمون بیان می‌کند که همه خبرها بد نیست، به طور مثال در کشور ایسلند خردمندی و درایت مردم سبب شده که بتوانند با ملاحظه مقابله هوشمند کنند. یک مثالی از ایالت مونتانای آمریکا عنوان می‌کند که پیشتر برای خرید یک کامیون بایستی دو گاو را به فروش می‌رساندند اما اکنون برای خرید یک کامیون بایستی 15 هزار دلار پرداخت کرد و اکنون قیمت هر گاو 600 دلار است. دایمون اشاره می‌کند که این نگاه آمریکا به کشاورزی می‌تواند زوال این امپراتوری سرمایه‌داری را فراهم کند. 
این فعال محیط زیست تصریح کرد: بایستی دقت کنیم که همواره غرب در شرایط آرمانی به سر نمی‌برد. یک نکته جالبی که دایمون بیان می‌کند و از قضا همواره در کشور چنین اتهامی به فعالان محیط زیست زده می‌شود که با وجود مشکلات گسترده چه نیازی به فعالیت برای محیط زیست وجود دارد.
وی اضافه کرد: دایمون یک اکولوژیست مشهور است و خود بیان می‌کند که مخالفانش او را یک موعظه‌گر بدبختی می‌دانند و گل شپش گل ارغوان را به تمام نیازهای بشر ارجحیت می‌دهد. اخیرا یک کتابی در ایران منتشر شده به نام دخترکان شاه ایرانی توسط گیاه‌شناس آلمانی به تحریر در آمده است. در این کتاب به بیدهای روزپرواز ایرانی اشاره کرده و در طی 0 سال گذشته 60 بید روزپرواز در ایران ناپدید شده‌اند.
این فعال محیط زیست مطرح کرد: هر زمان از انقراض صحبت می‌کنیم به یاد گونه‌های درشت‌اندام می‌افتیم. اما خطرناک‌تر از انقراض شیر، ببر و یوز ایرانی انقراض یوزهای روزپرواز هستند که سبب گرده‌افشانی و تولید غذا می‌شوند. در گزارش نشست سئول آمده که اگر 1.5 درجه دما افزایش پیدا کند بایستی گرده‌افشانی در جهان را فراموش کرد. این یک فاجعه بزرگ است.
وی ادامه داد: چه میزان این فاجعه در دانشگاه‌ها مورد بررسی قرار گرفته است؟ چه میزان مخاطرات نادیده گرفتن این فجایع به اطلاع احزاب و رهبران سیاسی قرار گرفته است؟ دانشگاه بایستی این موارد را از رهبران سیاسی مطالبه کند. 
درویش بیان کرد: اما اکنون برآوردها می‌گوید که با خروج آمریکا و روسیه از کنوانسیون پاریس، دست‌کم چهار درجه دمای زمین تا پایان قرن 21 افزایش پیدا خواهد. هیچ اتفاقی برای جهان رخ نداده که چرا توجهی به محیط زیست صورت نگرفته است؟
وی اضافه کرد: ما همانند آدمی هستیم که مزار خود را می‌بینیم و هیچ فعالیتی برای تغییر سرنوشت خود انجام نمی‌دهیم. هنوز فعالیت‌های محیط زیستی فعالیت دست چندم محسوب می‌شود. می‌گویند مشکلات فراوانی وجود دارد، چرا نگران چند راس بز و قوچ هستید؟
این فعال حیط زیست تصریح کرد: فقط میزان انرژی هدررفته از ساختمان‌هایمان 5 میلیارد دلار است. این میزان هزینه به اندازه 500 برابر بودجه سازمان محیط زیست است. میانگین مصرف آب شرب در ایران با یک براورد خوشبینانه حدود 220 لیتر در روز است. این رقم با کشور سوئد مقایسه کنید که سرانه دسترسی آب سه برابر میانگین جهانی است. در سوئد روزانه 164 بلیتر هر فرد مصرف می‌کند.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/107347/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سه هزار قطعه زمین در بخش احمدآباد مشهد به نهضت ملی مسکن اختصاص یافت

مردم خراسان رضوی سال گذشته 136 میلیون کیلووات برق بیشتری مصرف کردند

بسته‌های ویژه مادران باردار به 825 هزار خانوار خراسان رضوی تعلق می‌گیرد

بازسازی منازل محرومان روستای دولت‌آباد به همت جهادگران قمی

ماجرایی تازه برای خریداران طلا؛ مالیات جدید در راه است؟

مقایسه تعرفه اینترنت ثابت اپراتورها

ویدئوی دیگری از باران‌های رگباری امروز بیرجند

راه‌ها در خراسان جنوبی باز شده، اما همچنان ناایمن هستند

ببینید | درخواست فوری شهردار حاجی‌آباد از مردم؛ اوضاع خراب است!

فیلم | جاده شهداد - نهبندان مسدود است

ببینید | درخواست فوری شهردار حاجی‌آباد پس از وقوع سیل؛ اوضاع خراب است!

بیمارستان رضوی مشهد: تکذیب فروش اسناد حاوی اطلاعات بیماران به عنوان کاغذ باطله

اختصاص پنل‌های خورشیدی برای تأمین درآمد پایدار دهیاری‌ها ضرورت دارد

(ویدئو) زورخانه پهلوان رستم؛ بنایی کهن در تاریخ شهر مشهد

شهریه مدارس غیردولتی شفاف می‌شود

حذف تکراری پرسپولیس مقابل گربه سیاه در اراک/ پرسپولیس دو بار بازی برده را از دست داد

پنجه آلومینیوم بر صورت قرمزها / پرسپولیس دو بار بازی برده را از دست داد

کشف بیش از 20 هزار لیتر سوخت قاچاق در مرز دوغارون

ضرورت اختصاص پنل‌های خورشیدی برای تأمین درآمد پایدار دهیاری‌ها

پیش‌ بینی قیمت طلا و سکه 8 اردیبهشت 1403

آزمایش اولین «واکسن شخصی» برای نوعی از سرطان روی بیمار انگلیسی

علم‌الهدی: می‌خواهید به بهانه پر کردن سبد جمعیت انقلابی، همان کسانی را هم که انقلابی هستند از خود برنجانید؟

67 درصد از زوجین جوان مشهدی باور دارند که همسرشان باید ذهن آن‌ها را بخواند

ین ژاپن باز هم سقوط کرد

هشدار سازمان هواشناسی نسبت به رگبار باران و وزش باد شدید

نگاه رهبر انقلاب به مسائل حوزه کتاب همه جانبه است

خون شریک 2 + فیلم

واگذاری زمین به 177 خانوار ایثارگر آذربایجان شرقی

بانک مرکزی: کاهش نرخ رشد 12 ماهه نقدینگی تداوم دارد

آزمون دوباره از 135 کنکوری جامانده «زیرکوه»!

امدادرسانی ارتش به دانش آموزان کنکوری در سیلاب

دستگیری سارق گاردریل‌های جاده‌ای در شیروان

دستگیری قاچاقچیان چوب در لفور سوادکوه

این بار کسی جیمی‌جامپ را بغل نکرد | دستگیری جیمی جامپ در بازی پرسپولیس و آلومینیوم اراک

رونمایی از هفت محصول دانش بنیان کشاورزی در دهکده فناوری و نوآوری کشاورزی خراسان رضوی

فرونشست عمیق زمین در یکی از خیابان‌های مشهد

جشنواره‌ای با عطر و بوی گل محمدی

پیش بینی بارش‌های رگباری در سطح شهرستان بردسکن تا پایان هفته

(ویدئو) ثبت رقص و حرکات پروتئین-لیپید برای اولین بار

استفاده از کولر گازی چه میزان قبض برق را افزایش می‌دهد؟

سارق گاردریل‌های جاده‌ای در شیروان دستگیر شد

فرونشست عمیق زمین در تقاطع کلاهدوز و قاضی طباطبایی(7 اردیبهشت 1403)

فرونشست عمیق زمین در تقاطع خیابان کلاهدوز و قاضی طباطبایی مشهد

ششمین جشنواره انتخاب کتاب سال آذربایجان‌غربی برگزار می‌شود

ادامه وزش باد و ریزش باران در خراسان رضوی

بیشترین خسارت سیل بهاری به راه‌ها | جزئیات خسارت از زبان سخنگوی مدیریت بحران

جاده را آب برد، دانش آموزان به جلسه کنکور نرسیدند/ ویدئو

وضعیت بحرانی و سیل‌زده حاجی‌آباد از زبان شهردار این شهر

فرونشست زمین و ایجاد گودال ٢ متری خیابان کلاهدوز مشهد

سیل امروز 20 دقیقه محور بردسکن به طبس را مسدود کرد!