پیام خراسان

آخرين مطالب

معاون حفاظت وامور اراضی سازمان جنگل‌ها عنوان کرد؛

کاهش 73 درصدی قطع درختان در کشور اجتماعي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - معاون حفاظت وامور اراضی سازمان جنگل‌ها گفت: با توجه به بازخوردی که از سال‌های 95 و 96 گرفتیم، با اجرای طرح حفاظت مشارکتی، تخریب، تصرف و قطع درخت 73.7 درصد کاهش پیدا کرده است.
به گزارش ایسنا-منطقه خراسان، مسعود منصور ظهر امروز در نشست خبری رئیس سازمان جنگل‌های کشور که در سالن کنفرانس هتل الغدیر برگزار شد، اظهار کرد: متولی مدیریت بیش از 83 درصد عرصه‌های کشور هستیم و این 83 درصد ثروت عمومی است.
وی افزود: بخش عمده‌ای از عرصه‌های کشور به لحاظ ارزش‌های زیست‌محیطی و اکولوژیکی، جنگل، بخشی بیشه، مرتع و ... است که این کارکرد‌های خاصی در راستای شرایط زیست، حیاط و مردم کشور دارد و به لحاظ اقتصادی ارزش فراوانی دارند که بستری برای طرح‌های توسعه به‌شمار می‌آیند. برخی از فراورده‌های جنگلی ما ارزش اقتصادی فراوانی دارد و بستری برای توسعه همین عرصه هاست.اصلی‌ترین کارکد این است که این منابع را به درستی، تعیین، تثبیت و حفاظت کنیم. 
معاون حفاظت وامور اراضی سازمان جنگل‌ها با اشاره به اینکه«در حال حاضر تقریبا توانسته‌ایم بیش از 98 درصد این عرصه‌هارا سند مالکیت بزنیم»، ادامه داد: اما براساس قانون اساسی این اسناد غیرکاداسی باید کاداسی شوند که این کار هم شروع شده‌است، اما توجه کافی به این بخش نشده و امیدواریم بتوانیم کاداس را به نتیجه برسانیم که این بستری برای حفاظت بهتر و جلوگیری از پدیده‌ی زمین خواری و کارکردهای مختلف خواهد شد.
منصور اظهار کرد: حدود 32 میلیون هکتار از این عرصه‌ها را در سیستم کاداس گذاشته‌ایم که 32 درصد از 140 میلیون هکتار در این بحث قرار دارد. ما در برخی از عرصه‌های کشور تحت فعالیت‌های توسعه‌ای و معدنی قرار می‌گیریم، هم قانون حکم کرده و هم منطق و قانون اصول و حقوق بین‌الملل حکم کرده که باید این خسارت جبران شود، بنابراین باید دراین طرح عمرانی بهترین گزینه را انتخاب کنیم و دستگاه‌ها کمک کنند اگر مسیری می‌تواند با x مقدار هزینه شود، با قطع درخت و همان مسیر می‌تواند با 2x هزینه قطع درخت انجام نشود.
وی ادامه داد: درمورد معادن، نهضتی در صنعت و معدن شروع به کارکرده است، بسیاری از مکان‌های حساس مانند استان‌های شمالی، تهران و البرز، به این معادن به هیچ وجه اجازه نخواهیم داد تا استفاده انفرادی شود و باید در قالب سایت انجام شود تا تخریب کمتری صورت گیرد.
یکی از استان‌های پیشرو در بازسازی معادن خراسان رضوی است
معاون حفاظت وامور اراضی سازمان جنگل‌ها با بیان اینکه«در کنار این بحث بیش از 52 هزار هکتار برنامه احیا بازسازی معدن انجام شده‌است»، گفت: 12 هزار هکتار بازسازی انجام شده‌است که یکی از استان‌های پیشرو در بازسازی معادن خراسان رضوی است. زمانیکه ما معدن را بهره‌برداری می‌کنیم، زمانیکه برداشت می‌شود، فیزیک عرصه خراب می‌شود و به این معنی است که این منظر دست‌خورده را به حالت اول بازگردانیم و وضعیت عرصه را از وضعیت نامناسب به بهره‌برداری مناسب تبدیل کنیم.
منصور تصریح کرد: یکی از کارهای دیگری که ما باید دنبالش باشیم این است که اثرمندی درقالب طرح مدیریت شود و مردم در قالب طرح‌های مدیریتی مانند درختکاری، گیاهان دارویی، زراعت چوب و امثال آن فعالیت کنند، بنابراین افرادی که مستعد هستند باید در این زمینه همکاری کنند. ما توانسته‌ایم بیش از 400 هزار هکتار از عرصه‌ها را به این شکل که تحت بهره‌برداری درختان بود را ساماندهی و بروز کنیم که به درستی مدیریت شود.
وی ادامه داد: مسئله دیگر مشارکت مردم در حفظ منابع طبیعی این است که، اقدامی متقابل انجام دهیم، یکسری انگیزش‌هایی را ما ایجاد کنیم و در مقابل حفاظت عرصه را به مردم برسانیم. به عنوان مثال اگر در منطقه‌ای سوخت ندارند، ما سوخت را تامین کنیم و فعالیتی انجام دهیم که خود مردم متقابلا کار را انجام دهند.در طرح حفاظت مشارکتی ، بیش از 27 میلیون هکتار به این شکل تحت قالب حفاظت مشارکتی تفاهم انجام شده‌است.
کاهش 73.7 درصدی تخریب، تصرف و قطع درخت در اجرای طرح حفاظت مشارکتی
معاون حفاظت وامور اراضی سازمان جنگل‌ها تاکید کرد: با توجه به بازخوردی که از سال‌های 95 و 96 گرفتیم، تخریب، تصرف و قطع درخت نسبت به قبل از اجرای این طرح کاهش 73.7 درصدی داشته‌است. ما وظایف دیگری در تامین نیازهای دستگاه‌های دولتی داریم که باید با توجه به فعالیت‌ها از عرصه‌های منابع طبیعی استفاده کنند که این امر در حوزه ما ساماندهی می‌شود.
منصور با اشاره به اینکه «برخی از روستاهای ما در درون یا مجاور جنگل هستند که سوخت ندارند و متاسفانه ناچار هستند برای تامین سوخت به قطع درخت روی آورند»، گفت: اگرچه سوخت‌رسانی وظیفه سازمانی ما نیست، برای اینکه قطع درخت به منظور تهیه سوخت اتفاق نیوفتد، پروژه‌ای را به نام جایگزین سوخت‌های فسیلی داریم.
وی افزود: با هردستگاه آبگرمکنی که نصب می‌شود ما از قطع تعدادی زیادی درخت جلوگیری می‌کنیم و هزاران هکتار عرصه ای که می‌توانست ازبین برود، پوشش گیاهی حفظ می‌شود، این کار عمدتا رایگان است و در بعضی مناطق مشارکت خود مردم هم وجود دارد. در سال 97 با توافقی که با وزارت دفاع داشته‌ایم قرار بر این شده‌است که 3 هزار دستگاه آبگرمکن به این خانواده‌ها داده شود. به طور متوسط هرخانواده بین دوتا سه اصله درخت را برای هرماه نیاز دارد که سوختش را تامین کند و هزارن عرصه‌ای که می‌توانست از این راه از بین رود حفظ خواهد شد. 
معاون حفاظت وامور اراضی سازمان جنگل‌ها بیان کرد: حدود 13 هزار خانوار در این حوزه آبخیز قرار دارند که مشکل سوخت دارند و در این سال تامین سوخت خواهند شد‌.سالانه بین 5 تا ده هزار خانوار از طریق صندوق توسعه تامین می‌شوند که این امر از قطع درخت جلوگیری می‌کند.
یکی از معضلات کشورما فقدان آمایش سرزمین
منصور خاطرنشان کرد: یکی از معضلات کشورما فقدان آمایش سرزمین است و به این معنی است که ما بدانیم پتانسیل هرنقطه چیست و از هر منطقه با توجه به پتانسیل آن منطقه استفاده کنیم که متاسفانه ما به این مهم توجه نکرده‌ایم. متاسفانه پتانسیل‌یابی به صورت کلی انجام نشده، اما یکی از کارکدهای خوب توسعه استفاده از انرژی‌های نو است. در این چندسال حداقل 4 هزار هکتار عرصه را برای توسعه کشور مانند نیروگاه‌های بادی و... قرار داده‌ایم.
وی افزود: ما در بخش استعدادیابی دوکار انجام می‌دهیم یکی این است که عرصه‌هایی که مستعد طرح‌های منابع طبیعی هستند، این‌ها را باید مشخص کنیم تا بخش‌های مربوطه در این بخش‌ها کار انجام دهند. بخش دیگر استعدادیابی ما به این معنا است که برای کارهای توسعه‌ای کشور، چه بخش خصوصی و چه غیرخصوصی، به عنوان مثال قرار است واحد صنعتی، کشاورزی و یا غیره انجام دهند در عرصه‌های طبیعی، منابع طبیعی باید کنترل کند و باید این عرصه را تخصیص دهد و متقاضیان استعلام‌هایی را انجام دهند و باتوجه به شرایط آن فعالیت را شروع کنند.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/114083/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

انتشار فراخوان دوسالانه بین‌المللی «کارتون کتاب»

صف طولانی اصفهانی برای سروش صحت

مامان بگو برای دین و کشور رفتم؛ دست راست اسلحه و دست دیگرم کتاب

تصاویر سرریز شدن سد بر اثر شدت باران در خراسان

امداد برای نجات 9 نفر گرفتار در سیلاب شهرستان سرایان ادامه دارد

امداد برای نجات 9 نفر گرفتار در سیلاب شهرستان سرایان

انتصاب مدیرعامل جدید شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی

راز قتل همسر و فرزند با آتش افروزی

فصل زاد و ولد حیات وحش؛ به محیط زیست آنها نزدیک نشوید

آیین افتتاح طرح‌های دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی برگزار می‌شود

واژگونی خودروی پژو پارس در «صفی‌آباد» یک مجروح برجا گذاشت

رشد 42درصدی اجاره خانه در فروردین 1403

صفحه نخست روزنامه خراسان جنوبی - شنبه 8 اردیبهشت

امداد رسانی به افراد گرفتار در سیلاب مناطق عشایری سرایان

9 مصدوم درپی تصادف 2 پراید در جاده کلات مشهد

خسارت بارش تگرگ به 2 روستای ششتمد خراسان رضوی

نصب 20 دوربین پلاک‌خوان برای اولین‌بار در شهرستان زابل

لزوم افزایش فرهنگ‌سازی جهت تفکیک زباله از مبدا

شگفتی‌آفرینی ژاپن در ماه: ماه‌نشین «اسلیم» برای سومین بار از سرمای مرگبار ماه جان به در برد

بلینکن بار دیگر به سرزمین‌های اشغالی سفر می‌کند

نمایشگاه کتاب و آثار خط و نقاشی در هرات

امداد رسانی به افراد گرفتار در سیلاب سرایان

آنتونی بلینکن بار دیگر به تل‌آویو سفر می‌کند

سرکشی سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران ایلام از جانبازان سرافراز

(تصاویر) احیای سنت گلاب گیری حرم رضوی در باغ دولت‌آباد یزد

چرا شعر نوجوان مورد توجه نیست؟

«کولبری» نه شغل است و نه شریف/ مردم از ناچاری بار بر دوش می‌گیرند

داورزن خراسان رضوی هزار و 700 نفر شتر دارد

20 هزار لیتر سوخت قاچاق در مرزهای خراسان رضوی کشف شد

254 معتاد متجاهر در مشهد جمع آوری شدند

خراسان رضوی بیش از 9 هزار زائر حج تمتع آماده اعزام دارد

سه هزار قطعه زمین در بخش احمدآباد مشهد به نهضت ملی مسکن اختصاص یافت

مردم خراسان رضوی سال گذشته 136 میلیون کیلووات برق بیشتری مصرف کردند

بسته‌های ویژه مادران باردار به 825 هزار خانوار خراسان رضوی تعلق می‌گیرد

بازسازی منازل محرومان روستای دولت‌آباد به همت جهادگران قمی

ماجرایی تازه برای خریداران طلا؛ مالیات جدید در راه است؟

مقایسه تعرفه اینترنت ثابت اپراتورها

ویدئوی دیگری از باران‌های رگباری امروز بیرجند

راه‌ها در خراسان جنوبی باز شده، اما همچنان ناایمن هستند

ببینید | درخواست فوری شهردار حاجی‌آباد از مردم؛ اوضاع خراب است!

فیلم | جاده شهداد - نهبندان مسدود است

ببینید | درخواست فوری شهردار حاجی‌آباد پس از وقوع سیل؛ اوضاع خراب است!

بیمارستان رضوی مشهد: تکذیب فروش اسناد حاوی اطلاعات بیماران به عنوان کاغذ باطله

اختصاص پنل‌های خورشیدی برای تأمین درآمد پایدار دهیاری‌ها ضرورت دارد

(ویدئو) زورخانه پهلوان رستم؛ بنایی کهن در تاریخ شهر مشهد

شهریه مدارس غیردولتی شفاف می‌شود

حذف تکراری پرسپولیس مقابل گربه سیاه در اراک/ پرسپولیس دو بار بازی برده را از دست داد

پنجه آلومینیوم بر صورت قرمزها / پرسپولیس دو بار بازی برده را از دست داد

کشف بیش از 20 هزار لیتر سوخت قاچاق در مرز دوغارون

ضرورت اختصاص پنل‌های خورشیدی برای تأمین درآمد پایدار دهیاری‌ها