پیام خراسان

آخرين مطالب

دستگاه‌های برتر خراسان رضوی در شاخص مدیریت سبز معرفی شدند اجتماعي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - مسئول تیم ارزیابی مدیریت سبز خراسان رضوی گفت: 5 رتبه نخست در موضوع اجرای موفق شاخص‌های مدیریت سبز استان، به ترتیب به اداره‌کل راه و شهرسازی، شرکت عمران شهر جدید بینالود، شرکت آب منطقه‌ای، اداره‌کل امور اقتصادی و دارایی و اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان اختصاص یافت.
به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، محمد مهدی توکلی در همایش آموزشی مدیریت سبز که صبح امروز در سالن همایش‌های این اداره‌کل برگزار شد، ضمن تاکید بر اینکه «نباید به موضوع مدیریت سبز از نگاه امتیاز و رتبه‌بندی نگاه کرد»، گفت: این مهم، آغاز یک فرهنگ‌پروری در زمینه حفظ محیط زیست است که از بدنه دولت شروع شده و انتظار می‌رود، تمام آحاد جامعه را در بر گیرد.
وی طی سخنانی از مصادیق و فرایند اجرای شیوه‌نامه مدیریت سبز سخن گفت و به منافع محیط زیستی، جایگاه اجتماعی و اثرات مثبت اقتصادی به‌عنوان سه مزیت استقرار مدیریت سبز اشاره کرد.
مسئول تیم ارزیابی مدیریت سبز استان ضمن مروری بر اقدامات مهم شاخص ارزیابی مدیریت سبز در سال جاری گفت: حسب نمره نهایی در ارزیابی ادارات در موضوع مدیریت سبز و رتبه‌بندی دستگاه‌های اجرایی، سال گذشته، 5 رتبه نخست در موضوع اجرای موفق شاخص‌های مدیریت سبز استان، به ترتیب به اداره‌کل راه و شهرسازی، شرکت عمران شهر جدید بینالود، شرکت آب منطقه‌ای، اداره‌کل امور اقتصادی و دارایی و اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان اختصاص یافت.
رئیس گروه ارزیابی عملکرد سازمان حفاظت محیط زیست کشور نیز در ادامه از پیشینه استقرار نظام مدیریت سبز در کشور سخن گفت و افزود: از آنجا که برنامه‌ریزی مستلزم آگاهی از فرصت‌ها و تهدیدهای آتی و پیش‌بینی شیوه مواجهه با آن‌هاست و ارزیابی عملکرد نیز موجب هوشمندی سیستم و برانگیختن افراد در جهت رفتار مطلوب است، لذا ارزیابی دستگاه‌های اجرایی در موضوع استقرار مدیریت سبز، خود نوعی محرک برای اجرای آن در کشور به حساب می‌آید.
علیرضا اعجازی ادامه داد: با عنایت به اهمیت موضوع مدیریت سبز، پیگیری‌های لازم از سوی ستاد مرکزی به منظور افزایش سطح امتیاز مدیریت سبز از 30 امتیاز کنونی به حداقل 70 امتیاز از امتیازات شاخص‌های عمومی ارزیابی عملکرد صورت گرفته است.
این مقام مسئول همچنین افزود: پیش‌بینی‌های لازم برای تجلیل از دستگاه‌های اجرایی برتر در حوزه مدیریت سبز در جشنواره شهید رجایی در دستور کار قرار گرفته است و این برنامه در سال آینده مورد بازبینی قرار خواهد گرفت و بر اساس آن دستگاه‌های اجرایی رتبه‌بندی خواهند شد.
20 دستگاه اجرایی هیچ امتیازی دریافت نکردند
مهدی نوروززاده نیز در ادامه از نحوه امتیازدهی شاخص مدیریت پسماند در محور مدیریت سبز سخن گفت و افزود: این شاخص 7 امتیاز از 30 امتیاز کل را به خود اختصاص داده است.
این عضو تیم ارزیابی مدیریت سبز دستگاه‌های اجرایی استان ادامه داد: اداره‌کل امور اقتصاد و دارایی استان، صدرنشین جدول امتیاز اجرای شاخص مدیریت پسماند در این خصوص بوده و قریب 20 دستگاه اجرایی هیچ امتیازی در این خصوص دریافت نکردند.
تورج همتی، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست خراسان رضوی نیز ضمن اشاره به اینکه «مدیریت سبز یکی از ملاک‌ها و شاخص‌های ارزیابی عملکرد دوایر دولتی است»، گفت: امتیاز کسب‌شده توسط دستگاه‌ها در زمینه مدیریت سبز در امتیاز ارزیابی این دستگاه‌ها وارد می‌شود و به همین دلیل برنامه‌محوری سازمان‌ها بسیار مؤثر خواهد بود.
وی ادامه داد: ایجاد بسترهای مناسب جهت ارتقاء بهره‌وری، کیفیت، رقابت‌پذیری، خلاقیت و نوآوری در مصرف بهینه مواد و بهره‌مندی از محیط‌زیست مطلوب در کنار شاخص‌های رشد اقتصادی و اجتماعی می‌تواند از طریق استقرار نظام مدیریت سبز در سطح کشور و در نهایت پیاده‌سازی و اجرای دولت سبز امکان‌پذیر شود.
این مقام مسئول افزود: برای دستیابی به اهداف توسعه پایدار، لزوم دقت در مصرف منابع طبیعی کشور مورد تاکید قرار می‌گیرد و از آن‌جایی که رعایت الگوی مصرف یکی از مهم‌ترین راهبردهای نیل به اهداف توسعه پایدار است، اهمیت تدوین و رعایت الگوهای مصرف در برنامه‌های توسعه در کانون توجه قرار گرفته است.
وی همچنین به ضرورت برنامه‌ریزی هدفمند دستگاه‌های اجرایی برای اجرای قانون مدیریت سبز اشاره کرد و گفت: استقرار نظام دولت سبز در نهادها و ارگان‌ها به جدیت پیگیری نشده و لزوم اعمال آن و ارایه راهکارهای مدیریتی صحیح، در سطح خرد و کلان، نیازمند توجه بیشتری است.
همتی ادامه داد: از نظر فنی، فقدان دانش مورد نیاز در زمینه‌های بهینه‌سازی مصرف مواد و انرژی به ویژه در بخش اجرا و همچنین نبود متخصصان کافی در این زمینه از جمله محدودیت‌های مهم استقرار مدیریت سبز به‌شمار می‌رود و از طرفی فقدان دید و مسئولیت‌پذیری مدیران در رابطه با لزوم حفظ منابع و ذخائر و نیز ناکافی‌بودن آگاهی‌ها و آموزش‌های ضروری از مهم‌ترین موانع تحقق اهداف مورد انتظار بوده است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان برگزاری این همایش آموزشی را گامی در جهت ارتقاء سطح آگاهی سفیران اجرایی مدیریت سبز در دستگاه‌های اجرایی استان برشمرد و ادامه داد: تحقق اهداف مدیریت سبز با نهادینه‌ساختن نگاه خردمندانه و پایدار به فعالیت‌ها در ابعاد مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی از جمله توجه به پایداری برنامه‌ریزی در بخش محیط‌زیست در پرتو مصرف بهینه منابع و حفاظت محیط‌زیست واقعیت می‌یابد.
وی در ادامه اظهار کرد: اجرای مدیریت سبز در دستگاه‌های اجرایی نیازمند پیوستگی و یکپارچگی وظایف اجتماعی، اقتصادی و زیست‌محیطی است و به همین دلیل، همه دستگاه‌های اجرایی باید در این خصوص برنامه داشته و پیش‌نیازهای لازم اجرایی را فراهم سازند.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/137814/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ثبت بیشترین بارش شبانه روز گذشته در بیرجند

راز لگد تاریخی کلینزمن: مقابل تراپاتونی گریه کردم!

اعزام 170 نفر به حج عمره پس از 9 سال

غیرتی که در خون غلتید

گزارش وزارت بهداشت درباره سرطان‌زایی سیگار‌های الکترونیک؛ زیر بار صدور مجوز نمی‌رویم

ماجرای قطع 40 اصله درخت در کجور نوشهر از زبان رئیس منابع طبیعی

معضل جدی مدیریت پسماند در گناباد

اعتبار ندادن بانک‌ها برای وام ازدواج این بار دغدغه زوج‌های جوان شد

سرلشکر سلامی با خانواده شهید حاجی‌رحیمی دیدار و گفت‌وگو کرد +عکس

ماجرای قطع 40 درخت در نوشهر

افشاگریِ وحیدِ نون‌خ: در چابهار چندین بار بیهوش شدیم

دومین زائرسرای ویژه محرومان کمیته امداد در مشهد بهره برداری شد

پنج پرواز فوق‌العاده در فرودگاه بجنورد برقرار شد

شعار سی‌وپنجمین نمایشگاه کتاب تهران پیام‌های مهمی دربر دارد/ پنجره‌ای گشوده به تمدن ایران زمین

آیا می‌توان اقتصادی به آفریقا سفر کرد؟

رقابت داوطلبان گروه علوم تجربی در نوبت اول کنکور 1403

کشف حدود 25 کیلوگرم مواد مخدر صنعتی در مرز دوغارون

1500 واحد مسکونی ویژه محرومان مشهد در حال ساخت است

کنکور داوطلبان گروه علوم تجربی در نوبت اول کنکور 1403 در حال برگزاری است

کشف حدود 25 کیلوگرم مواد مخدر صنعتی در تایباد

هواشناسی 1403/02/07؛ هشدار بارش‌های شدید در 5 استان

پتانسیل تحول حوزه صادرات خراسان رضوی با نمایشگاه اکسپو 2024

پاسخگویی مدیران استانداری خراسان رضوی به هم‌استانی‌ها در سامانه سامد

بازداشت 4 کنکوری متخلف؛ کنکور برای داوطلبان سیل‌زده تکرار می‌شود

خداوند در حادثه طبس، نصرت خود را آشکار کرد

زمینه‌سازان شهادت امام حسین (ع)

پاپیروس دو هزار ساله‌ای که احتمالا راز «آرامگاه افلاطون» را فاش می‌کند (+عکس)

«برمودا» همه رازها را افشا می‌کند حتی راز آقای مجری!

پیاده روی همگانی مردم بجنورد به مناسبت هفته سلامت

چرا زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی برابر با زیارت امام حسین (ع) است؟

اعزام 2 کاروان 85 نفره از کرمانشاه به حج عمره

وزارت بهداشت زیر بار صدور مجوز به سیگارهای الکترونیک نمی‌رود

آبشار دائمی «باران کوه»؛ طبیعتی جذاب برای تمامی فصول

اختصاص 100 قطعه زمین در بینالود به خانواده‌های دارای 4 فرزند

100 کودک مبتلا به اوتیسم در نیشابور شناسایی شدند

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

اینفوگرافی/ 6 نشانه پنهان ابتلا به فرسودگی شغلی

رونمایی از کتاب «هنر فرازان» در برج آزادی

تعطیلی یک کتابفروشی و آغاز غرفه‌سازی ناشران در نمایشگاه کتاب

شروع کار نمایشگاه کتاب بعد از شیوع کرونا نیازمند شجاعت بود

علت گرانی شدید قیمت پیاز

هواشناسی ایران1403/02/07؛هشدار بارش‌های شدید در 5 استان

برگزاری دوباره آزمون سراسری در خراسان جنوبی/ ثبت 4 تخلف در آزمون سراسری

نگاهی به سیلابی شدن روستای دره گزان بر اثر بارش باران + فیلم

وزیر کشور: ایران، محیای برگزاری دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی

افزایش ده درصدی مصرف برق در خراسان رضوی

وزیر کشور: ایران، محیای برگزاری دور دوم انتخابات مجلس

اجرای بیش از 2 هزار طرح اشتغالزایی بنیاد برکت در خراسان جنوبی

هواشناسی ایران/ هشدار بارش‌های شدید در 5 استان

مرزبانی ایران: 6 مرزبان خراسان جنوبی به کشور بازگشتند