پیام خراسان

آخرين مطالب

/گزارش/ ترک اعتیادی که عامل اصلی آن عذاب وجدان و ترس از اعتیاد فرزند بود اجتماعي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - مرکز نگهداری، درمان و کاهش آسیب معتادان موضوع ماده 16 بجنورد، مرکزی که در ابتدای روستای لنگر قرار دارد، مکانی که اطراف آن با حصار و سیم خاردار محصور شده است.
به گزارش ایسنا، منطقه خراسان شمالی، وارد مرکز شدم و در ابتدای ورودی مرکز یک خانم میانسال حضور داشت که انگار منتظر دیدن شوهرش بود که برای ترک اعتیاد به این مرکز ارجاع شده بود، در همان حین چهار مرد از یک سوله خارج شدند و به سوی من آمدند در ابتدا فکر کردم که از مسئولان و افرادی هستند که در این کمپ کار می کنند و خود را به آن ها معرفی کردم و آن ها من را به سوی خوابگاه موجود در کمپ هدایت کردند.
زمانیکه هدف خود را برای آمدن به کمپ بازگو کردم سه نفر از آن ها گفتند که با ما مصاحبه کنید اما خودداری کردم و گفتم که فقط باید با معتادان مصاحبه شود و پاسخی که دریافت کردم آن بود که ما هم معتاد هستیم اما یک، دو و سه ماه است که ترک کردیم، مگر به ما نمی آید.
با یکدیگر به درمانگاه کمپ رفتیم، نام یکی از آن ها منصوری بود و می گفت متولد سال 57 هستم و حدود 16 است که معتادم.
وی علت اعتیاد خود را ازدواج مجدد پدرش بیان کرد و گفت: حدود 25 سال گذشته پدرم با داشتن پنج فرزند ازدواج مجدد کرد و همه ما و مادرم را تنها گذاشت و رفت، پسر بزرگتر خانواده بودم و باید کار می کردم و خرج خانواده را در می آوردم در غیر این صورت باید زیر تیر مردم زندگی می کردیم.
کارم شد مسیر بجنورد به زابل و تریاک را به صورت خوردن و قرار دادن در معده جابجا می کردم در هر مرتبه 800 تا 850 گرم تریاک را جابجا می کردم البته برخی از افراد بودند که دو تا سه کیلوگرم مواد را نیز جابجا می کردند.
اما بعد از گذشت یکی دو سال خودم هم به خاطر خوردن تریاک به این مواد اعتیاد پیدا کردم و از سن 25 سالگی معتاد شدم.
23 ساله بودم که ازدواج کردم در آن زمان معتاد نبودم و بعد از ازدواج معتاد شدم، همسرم با اعتیاد من کنار آمده بود و فقط از من می خواست تا به مواد مخدر صنعتی اعتیاد پیدا نکنم.
پسرم که دو ساله بود جابجایی مواد مخدر را به خاطر او ترک کردم و به شغل آرمانوربندی ساختمان مشغول شدم.
زمانیکه مواد جابجا می کردم هر کیلو تریاک را در آن زمان را با قیمت 150 هزار تومان می خریدم و با قیمت 350 هزار تومان می فروختم اما این کار را به خاطر پسر و عذاب وجدانی که زمینه ساز اعتیاد بقیه افراد می شدم را ترک کردم.
اما هشت ماهی بود که به ماده هریون معتاد شدم که مادر و خواهرم آن را برنتابیدند و با همسرم دست به یکی کردند و گفتند باید هر طور شده اعتیاد را ترک کنی و من را تحویل این کمپ دادند.
یک بار دیگر هم ترک کرده بودم اما آن زمان با متادون از کمپ خارج شدم اما الان 67 روز است که اینجا هستم و 25 روزی است که پاک پاک هستم و حتی شربت متادون را هم مصرف نمی کنم.
وی در ادامه با بیان اینکه از اعتیاد و مصرف مواد خسته شده ام، اظهار کرد: باور کنید مواقعی بوده که با گریه مواد مصرف می کردم اما چاره ای ندارم باید این مرتبه به طور کامل ترک کنم چراکه اگر با اعتیاد به خانه برگردم هیچ جایی نزد همسر، فرزند، مادر و خواهرم ندارم.
از معتاد شدن پسرم می ترسم
باغچقی یکی دیگر از معتادانی بود که در درمانگاه نشسته بود و به صحبت ها گوش می داد، قد و هیکل درشتی داشت و انگار که تا بحال هیچ وقت مواد مصرف نکرده است همه دوستانش را از اتاق بیرون می کند و می گوید می خواهم تنها صحبت کنم.
تا به حال یک بار دیگر هم ترک کردم اما دوباره گرفتار شدم، راننده کامیون هستم و برای اینکه زیادتر بیدار بمانم و مسیرهای طولانی تر را طی کنم مرتبه دوم دوباره کشیدن تریاک را شروع کردم.
39 سال سن دارم و از 30 سالگی معتاد شدم، اختلاف با خانواده همسرم بر روی مسائل مالی موجب شد برای اینکه اعصاب و روانم آرام شود به سوی کشیدن تریاک و شیره روی آورم.
تریاک و شیره نقل مجالس ما بود و پیداکردن آن هیچ مشکلی برای من نداشت، بعد از دو سال ازدواج با همسرم به خاطر مشکلات پیش آمده با او و خانواده اش، از وی طلاق گرفتم، کم کم فروشنده تریاک هم شدم، به صورت کلی تریاک را می آوردند و من هم به صورت کلی برای اینکه گیر ماموران نیفتم می فروختم.
سال 90 دوباره ازدواج کردم و بعد از آن دوباره معتاد شدم، که البته همسرم اطلاعی از اعتیاد من نداشت و شاید فقط به اینکه معتاد باشم شک کرده بود.
وی با اشاره به اینکه خانم و خانواده خانمم فکر می کردند که من ورزشکار هستم، ادامه داد: همیشه در پاتوق ها مواد مصرف می کردم هرچند که این امر سبب می شد تا هزینه مصرف مواد من دو برابر شود اما هیچ گاه در منزل مواد استعمال نکردم و در همین پاتوق هم بود که گیر ماموران افتادم و به کمپ فرستاده شدم.
مرتبه اول دو سال و شش ماه کامل در ترک بودم اما دوباره به سوی مواد روی آوردم، الان هم کامل در ترک هستم ولی از آنجاییکه می خواهم درصد پاکی من افزایش یابد از کمپ خارج نمی شوم و می خواهم به عنوان بهبود یافته نمونه از این کمپ خارج شوم.
باغچقی در پاسخ به این سوال که آیا از اینکه بسترساز اعتیاد تعداد زیادی از جوانان بوده ای ناراحت نیستی و نمی ترسی که فرزند خودت معتاد شود؟ می گوید: تا زمانیکه معتاد و یا فروشنده هستی به این موارد فکر نمی کنی اما از زمانیکه در ترک هستم به این موضوعات فکر کرده و ناراحت هستم.
یک روز پسر چهار ساله ام سیگار را در دست من دید و به من گفت"بابا وقتی من بزرگ شم، من هم سیگار می کشم" و به همین علت است که می ترسم دوباره معتاد شوم و دوست ندارم دوباره مواد مصرف کنم.
دوست ندارم نزد مادر معتادم برگردم
فیاضی که فقط 20 سال دارد در ادامه می گوید شاگرد راننده اتوبوس بودم و در تنگراه استان گلستان زمانیکه مشغول کشیدن شیشه در جعبه اتوبوس بودم دستگیر شدم و به کمپ آمدم.
از هشت سالگی معتاد هستم و مادرم من را معتاد کرد، مادرم که به شیشه معتاد شده بود برای اینکه چیزی به پدرم نگویم و ساکت باشم من را معتاد کرد، اما بعد از گذشت مدتی پدرم متوجه اعتیاد من و مادرم شد اما از آن زمان فقط یک سال گذشت و او فوت کرد.
از آنجاییکه مادرم به خاطر اعتیادش صلاحیت نگهداری من را نداشت تحویل بهزیستی داده شدم اما من معتاد بودم و به هر طریقی باید مواد پیدا می کردم.
مادرم 45 ساله است و حقوق دو میلیون و 500 هزار تومان پدرم را دریافت می کند اما این حقوق طی هفت تا 10 روز صرف خرید کریستال و شیشه می شود و دیگر پولی باقی نمی ماند و از آن به بعد تا واریز حقوق بعدی، برای تهیه پول مواد گدایی می کند.
خودم هر روزانه 300 تا 350 هزار تومان خرج تهیه شیشه و کریستالم بود و چون کار می کردم همراه با مقداری از حقوق پدر و دست مزدم این مواد را تامین می کردم.
یک ماه بیشتر است که دیگر شیشه مصرف نمی کنم و مصرفم فقط شر بت متادون است، از کشیدن مواد خسته شدم و دیگر دوست ندارم پیش مادرم برگردم، من بچه بهزیستی بودم و ترجیح می دهم که در بهزیستی باقی بمانم.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/138119/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سیلاب ورودی شهر صفائیه رفسنجان مهار شد

استقبال پرشور یزدی‌ها از آیین احیای سنت گلاب‌گیری باغ جهانی دولت‌آباد

شهرداری کلنگ به دست؛ این بار نوبت یکی از قدیمی‌ترین بناهای هنری تهران است

تغییر مسیر پرواز تهران-زاهدان-مشهد

تغییر مسیر پرواز مسیر تهران زاهدان مشهد بعلت شرایط نامساعد جوی

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

پرداخت تسهیلات به 534 طرح تولید و کارآفرینی خراسان جنوبی

آیت‌الله مهمان‌نواز یک روحانی ولایت‌مدار و بصیر بود

ضبط مناظرات دو نامزد راه یافته به مرحله دوم انتخابات مجلس در مشهد

جذب نزدیک به 40 قاضی برای تقویت کادر قضایی آذربایجان غربی

نوجوان 16 ساله ناپدید شده در جنگل‌های رامسر پیدا شد

افتتاح دوره های شرح و تفسیر نهج البلاغه در شهر دولت آباد

کشف بیش از 8 کیلوگرم تریاک در خلیل آباد

زائرسرای «کرامت 2» ویژه مددجویان کمیته امداد در مشهد افتتاح شد

راه‌اندازی 4 نیروگاه خورشیدی در سال جدید

بهره برداری از زائرسرای «کرامت 2» ویژه مددجویان کمیته امداد در مشهد

سیلاب وارد بخش سنگان شهرستان خواف شد

42 مدرسه در شهرستان گناباد بازسازی شد

بدل‌اندازی 2 مرد به طلافروشان شهر شیروان

نشستی دربارۀ ابن‌سینا و مکتب فلسفی اصفهان

­کتاب تاریخ شفاهی دفاع مقدس منتشر شد

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

محکومیت دبستان غیرانتفاعی دخترانه به علت گران فروشی خدمات آموزشی

احیای بیش از 300 کارخانه از ابتدای دولت در خراسان رضوی

برای بازماندگان از کنکور در شهرستان زیرکوه تصمیم‌گیری می‌شود

تصمیم جدید برای بازماندگان از کنکور در شهرستان زیرکوه

کشف 3 هزار لیتر سوخت قاچاق از 10 خودرو

امضای تفاهم نامه طرح فیبر نوری در بیرجند

راز دلیل قتل زن 80 ساله ثروتمند توسط پرستار شخصی‌اش!

رونمایی از محصولات دانش بنیان کشاورزی در مشهد

توجه به توریسم درمانی در ساخت بیمارستان کلاهدوز قوچان مؤثر است

افتتاح زائرسرای ویژه مددجویان کمیته امداد در مشهد

کشف 24 فقره سرقت از باغ ویلا‌های جاده مشهد-کلات

فرماندار مشهد:طرح نهضت ملی مسکن از اقدامات خوب دولت سیزدهم است

مسدود شدن راه ارتباطی 50 روستا در بم

تشکیل رنگین کمان در آسمان بردسکن

احیای گلابگیری باغ دولت‌آباد یزد برای تأمین گلاب حرم رضوی

لزوم اقدام به موقع برای ثبت نام کتاب دانش آموزان

عجیب‌ترین مجسمه؛ بزبز قندی محجبه در شهر کتاب؟! | تصویر

میانه ظرفیت ایجاد و احداث کتابخانه مرکزی را دارد

شهرداری میانه از پیشگامان ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی است

نرخ مصوب انواع میوه اعلام شد؛ قیمت گوجه سبز سر به فلک کشید!

نخستین برات الکترونیکی صادر شد

پاکسازی محیط زیست در روستای رهنه به مناسبت هفته زمین پاک + تصاویر

جریمه قاچاقچی نوشابه های انرژی خارجی در خواف

ایجاد بازارچه مرزی سرخس در انتظار منطقه آزادشدن

سنگ تمام مردم خراسان جنوبی برای بازسازی عتبات عالیات

عرضه محصولات خراسان جنوبی در نمایشگاه اکسپو 2024 تهران

تفاهم‌نامه فیبررسانی به منازل و کسب و کارها در بیرجند امضا شد