پیام خراسان

آخرين مطالب

گلوگاه های تولید عنوان امروز روزنامه خراسان شمالی فرهنگي

  بزرگنمايي:

خراسان آنلاین - بجنورد- روزنامه خراسان شمالی چهارشنبه در شماره 2681 خود در گزارشی با عنوان 'گلوگاه های تولید' به بررسی حال و روز تولیدکنندگان این استان پرداخته است.
به گزارش ایرنا در این گزارش می خوانیم:
جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید، هر هفته با هدف کمک به رفع مشکلات تولیدکنندگان و صاحبان صنایع کوچک خراسان شمالی برگزار می شود. در این کارگروه که نمایندگان دستگاه های موثر، حضور دارند، صنعتگران به بیان مشکلات خود می پردازند تا حاضران در جلسه راهکارهایی را که می تواند به رفع مشکل شان کمک کند، ارائه کنند.
طبق آن چه از این جلسات بر می آید، «دولت»، «نظام بانکی»، «نظام مالیاتی» و «سازمان تأمین اجتماعی» را می توان مهم ترین گلوگاه ها و موانع بر سر راه تولید در خراسان شمالی نام برد.
اقداماتی که باید انجام شود
«اگرچه، بهترین، سالم ترین و اقتصادی ترین روش منبع تأمین درآمد برای دولت ها مالیات است اما وجود مالیات تکلیفی و عملکرد برای واحدهای مستقر در شهرک های صنعتی یا کسب و کارهای کوچکی که چند سالی بیشتر از راه اندازی آن ها نمی گذرد، یکی از گلوگاه های تولید در کشور به شمار می رود چرا که این واحدها، در اولین قدم با پرداخت مالیات های تکلیفی و عملکرد مواجه می شوند، در حالی که توان پرداخت آن را ندارند.»
این جمله را یک کارشناس اقتصادی می گوید و ادامه می دهد: برای دریافت مالیات طبیعی است که باید تولیدی صورت بگیرد و فعالیت اقتصادی وجود داشته باشد و در نهایت، این درآمد از محل مالیات، در کنار هزینه های جاری کشور برای رونق تولید و در جهت پیشرفت و آبادانی اقتصادی نیز هزینه شود، اما از آن جایی که دولت خیلی بزرگ است و هزینه های آن نیز روز به روز بیشتر می شود، با گرفتن مالیات سعی در جبران هزینه های ناکارآمدی خودش دارد و تنها متضرر این نوع دریافت مالیات تولیدکنندگانی هستند که تازه کسب و کار خود را آغاز کرده اند.
«الهامی» بیان می کند: در حالی که اگر بخشودگی مالیاتی یا سیاست های معاف از مالیات برای تولیدکنندگان در نظر گرفته شود، منجر به افزایش تولید و کاهش هزینه های تولید می شود و با رشد تولید، درآمد مالیاتی دولت نیز افزایش خواهد یافت بنابراین، بخشودگی مالیاتی برای تولیدکنندگان صادرکننده و همچنین معافیت مالیاتی برای تولیدکنندگان نوپایی که به دنبال ایجاد فضای رقابتی و تولید محصولات باکیفیت هستند از مهم ترین کارهایی است که باید برای رفع این گلوگاه تولید انجام شود.
به گفته این کارشناس، هر تولیدکننده باید بابت هر نیروی کار 23 درصد، بابت هزینه های پیمانکاری (بیمه) به طور متوسط 18 درصد، بابت سرمایه ای که از بانک دریافت می کند حدود 20 تا 22 درصد و بابت مالیات 10 درصد پرداخت کند، با این حساب باید تولیدکننده سود بسیار بالایی از محل تولید به دست آورد که بتواند هزینه های جاری خود را پوشش دهد در حالی که در شرایط فعلی تولیدکنندگان توانایی پرداخت این هزینه ها را ندارند و اصلاح قوانین در حوزه تأمین اجتماعی برای کمک به تولیدکننده و تولید یکی از ضروریات در این بخش است.
«الهامی» اظهار می کند: در حال حاضر بانک ها تسهیلات با نرخ 20 تا 25 درصد به تولیدکنندگان پرداخت می کنند و این شرایط منجر به ورشکستی بسیاری از آن ها شده است؛ از طرفی، هر وقت تولیدکننده ای در آستانه ورشکستی قرار می گیرد، بانک ها وام بیشتری پرداخت می کنند، زیرا براساس قانون ورشکستگی اگر شرکتی اعلام ورشکستگی کند بانک نمی تواند سود تسهیلات خود را از آن شرکت دریافت کند و باید تنها اصل تسهیلات را بازپس گیرد. به طور مثال، فرض کنید تولیدکننده ای یک میلیارد تومان وام گرفته و در مرز ورشکستی قرار دارد، بانک وام جدیدی به مبلغ یک میلیارد و 200 میلیون تومان، که 200 میلیون تومان آن سود قبلی است، به تولیدکننده می پردازد تا تولیدکننده اعلام ورشکستگی نکند. بنابراین، تکلیف بانک ها مشخص است و نه تنها حمایتی از تولید نمی کنند، بلکه مانع تولید هم هستند.
راهکارها ارائه شود
یک دانشجوی دکترای اقتصاد می گوید: تاکنون از جهات مختلفی به بحث و بررسی مشکلات و چالش های پیش روی تولید و ارائه راهکار برای حل آن ها پرداخته شده است و به اعتقاد کارشناسان، همچنان قوانین و شرایط مناسبی برای بخش تولید در استان وجود ندارد. شاید علت بی نتیجه ماندن بحث ها و ارائه راهکارها، بیش از پیش در نقش دولت به عنوان مهم ترین و کلیدی ترین گلوگاه تولید قابل بررسی باشد، چرا که وابستگی اقتصاد کشور به نفت سایر بخش های مرتبط با تولید را که می توانند در خدمت رونق تولید قرار گیرند، تحت تأثیر قرار می دهد و مانع رسیدن به شرایط مطلوب تولید و اثرگذاری آن بر اقتصاد کشور می شود.
«نوروزی» می افزاید: بنابراین، با نگاهی جامع تر و کلان تر، باید ابتدا ریشه جان نگرفتن تولید را در دولت و عوامل وابسته به دولت جست و جو کرد و سپس سایر بخش های مرتبط با آن را مورد بحث و بررسی قرار داد و راهکارهای برون رفت از شرایط نا به سامان تولید را ارائه داد.
از چاله به چاه
معاون پشتیبانی و توسعه منابع انسانی استاندار خراسان شمالی هم با تایید مشکلاتی که در حوزه دولت، بانک ها، تامین اجتماعی و مالیات وجود دارد، می گوید: گاه با مهربانی های نا به جا، تولید کننده را از چاله به چاه می اندازیم که این اصلا خوب نیست.
«پورعیسی» می افزاید: هر گاه تولیدکننده ای به مشکل خورده است، بلافاصله او را به سمت بانک ها هدایت کرده ایم که این موضوع نه تنها مشکل او را برطرف نکرده بلکه او را بدهکارتر هم کرده است.
وی تصریح می کند: دستگاه های اجرایی همان طور که به دنبال معرفی تولیدکننده به بانک و دریافت وام هستند، باید در حوزه بازاریابی، خط تولید، انبارداری و حتی مدیریت بنگاه و واحد تولیدی و چالش ها و مشکلات او را هر ماه یا هر فصل رصد کنند تا مباحث و چالش ها در کوتاه مدت برطرف شود.
به گفته وی، تمدید کردن وام آن هم با نرخ بالاتر، از چاله به چاه انداختن تولیدکننده است بر این اساس شخصاً مدافع تولیدکننده در رابطه با دریافت وام نیستم.
وی خاطرنشان می کند: برای برطرف شدن مشکلات باید فعالیت های دیگری انجام دهیم به عنوان مثال باید بتوانیم صندوق های ضمانت یا بنیاد برکت را که امکان سرمایه گذاری دارند، به عنوان سرمایه گذار وارد چرخه تولید کنیم تا به محض این که واحد تولیدی دچار مشکل شد، بتوانیم آن را به این سمت سوق دهیم و فقط به بانک ها فشار نیاوریم که به ضرر تولیدکننده هم بشود.
وی اذعان می کند: مشکلاتی در رابطه با واحدهای تولیدی و صنایع کوچک در دولت وجود دارد که باید برای آن ها نیز تدابیری اندیشیده شود و با توجه به این که جدیداً مسئولیت معاونت استانداری را عهده دار شده ام، سعی می کنیم در این رابطه راهکارهای عملیاتی را اجرا کنیم.
اخبار خراسان شمالی را در کانال تلگرامی اخبار ایرنا خراسان شمالی به نشانی 🆔 @IRNABOJNURD پیگیری کنید.
ع/ 6042

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/49080/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بازداشت 4 کنکوری متخلف؛ کنکور برای داوطلبان سیل‌زده تکرار می‌شود

خداوند در حادثه طبس، نصرت خود را آشکار کرد

زمینه‌سازان شهادت امام حسین (ع)

پاپیروس دو هزار ساله‌ای که احتمالا راز «آرامگاه افلاطون» را فاش می‌کند (+عکس)

«برمودا» همه رازها را افشا می‌کند حتی راز آقای مجری!

پیاده روی همگانی مردم بجنورد به مناسبت هفته سلامت

چرا زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی برابر با زیارت امام حسین (ع) است؟

اعزام 2 کاروان 85 نفره از کرمانشاه به حج عمره

وزارت بهداشت زیر بار صدور مجوز به سیگارهای الکترونیک نمی‌رود

آبشار دائمی «باران کوه»؛ طبیعتی جذاب برای تمامی فصول

اختصاص 100 قطعه زمین در بینالود به خانواده‌های دارای 4 فرزند

100 کودک مبتلا به اوتیسم در نیشابور شناسایی شدند

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

اینفوگرافی/ 6 نشانه پنهان ابتلا به فرسودگی شغلی

رونمایی از کتاب «هنر فرازان» در برج آزادی

تعطیلی یک کتابفروشی و آغاز غرفه‌سازی ناشران در نمایشگاه کتاب

شروع کار نمایشگاه کتاب بعد از شیوع کرونا نیازمند شجاعت بود

علت گرانی شدید قیمت پیاز

هواشناسی ایران1403/02/07؛هشدار بارش‌های شدید در 5 استان

برگزاری دوباره آزمون سراسری در خراسان جنوبی/ ثبت 4 تخلف در آزمون سراسری

نگاهی به سیلابی شدن روستای دره گزان بر اثر بارش باران + فیلم

وزیر کشور: ایران، محیای برگزاری دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی

افزایش ده درصدی مصرف برق در خراسان رضوی

وزیر کشور: ایران، محیای برگزاری دور دوم انتخابات مجلس

اجرای بیش از 2 هزار طرح اشتغالزایی بنیاد برکت در خراسان جنوبی

هواشناسی ایران/ هشدار بارش‌های شدید در 5 استان

مرزبانی ایران: 6 مرزبان خراسان جنوبی به کشور بازگشتند

آزادی 6 مرزبان بازداشت شده در شرق کشور

ادامه رگبار باران در جنوب شرق کشور

امروز و فردا این استان‌ها بارندگی دارند | صدور هشدار زرد هواشناسی + جزئیات

علی. چ در مشهد دستگیر شد/ پاتوق شیما راز تبهکاری هایشان را لو داد

بارش باران سیل آسا جاده روستای بقرایی به حاجی آباد را تخریب کرد + فیلم

آبگیری 3 میلیون 950هزار متر مکعب در حوزه‌های منابع آبخیزداری طبس

بازگشایی مسیر روستای خدا آفرید_ بشرویه

نخستین کاروان حج عمره استان سمنان اعزام شد

جواب شهر راز را در زمان خودش می‌دهیم/تمرکزمان روی صعود به لیگ برتر است

حریق منزل مسکونی در شهرک شهید رجایی مشهد

حمایت ویژه مدیریت شهری از تشکل‌های مردم‌نهاد

برپایی 1064 شعبه اخذ رای در مشهد و کلات برای دور دوم انتخابات

ارتش یمن بار دیگر «ایلات» را هدف گرفت

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

خبرهایی از حج، نمایشگاه کتاب و اختلاف‌ مجریان تلویزیون

دور دوم انتخابات مجلس در هشت حوزه انتخابیه کشور تمام الکترونیک خواهد بود

آمادگی شمشیربازان خراسانی برای حضور در لیگ برتر

آزادی 6 مرزبان بازداشت شده در جنوب شرق کشور

سیلی که آرزوهای دانش آموزان را با خود برد

کشف 72 هزار نخ سیگار قاچاق توسط مرزبانان هنگ مرزی تایباد

اعتبار 6 همتی برای توسعه زیرساخت‌های ورزش خراسان رضوی با تحقق مولدسازی